Pedro Nunes Lectures

Pedro Nunes' Lectures is an initiative organized by CIM and SPM, with the support of the Fundação Calouste Gulbenkian, for promoting short visits to Portugal of outstanding mathematicians. Each visitor is invited to give two or three lectures in Portuguese universities about recent developments in Mathematics, its applications and cultural impact.

Pedro Nunes' Lectures are addressed to a wide audience covering broad mathematical interests, particularly PhD students and young researchers. They constitute an opportunity for students and, especially prospective students to foster acquaintance with outstanding mathematicians. The Pedro Nunes' Lectures promote the cooperation between Portuguese universities and are a high level complement of PhD programs in Mathematics.

Video lectures of Pedro Nunes' Lectures available at glocos.

60 minutos de ciência

Poliedros, cristais e... vírus?

suzy1

Uma conversa com...

(10 Outubro 2018)

bio

FOLIO 2018 - Matemática e Literatura III

Organising committeee:

António Machiavelo (Universidade do Porto)
Carlota Simões (Universidade de Coimbra)
José Francisco Rodrigues (Universidade de Lisboa)

Sponsors:

Centro Internacional de Matemática
Museu da Ciência da Universidade de Coimbra
Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional da Universidade de Lisboa.

Supported by:

Venue: Museu Municipal, Óbidos

Programme:

29th of September
15h00 - Some unexpected interactions between Mathematics and Literature,
António Machiavelo (Universidade do Porto) and José Francisco Rodrigues (Universidade de Lisboa)

15h45 - Lewis Carrol in Numberland,
Robin Wilson (Open University, UK)

16h30 - Coffee break

17h00 - The Sinisgalli crossroads
Angelo Guerraggio (Universita Bocconi, Milano)

17h45 - Elements of mathematics in some science-fiction novels and stories,
Krzystof Ciesielski (Jagiellonian University, Krakow)

30th of September

10h00 - A ficção do tempo,
Nuno Camarneiro - Prémio Leya 2012 (Universidade Católica do Porto)

10h40 - A valsa da exactidão: o Círculo de Viena e o concerto da matemática, filosofia e literatura no periodo entre guerras,
Joana Gomes (Universidade do Porto)

11h20 - Duas faces de uma mesma moeda: Literatura e Matemática,
Flávio Ulhoa Coelho (Universidade de São Paulo, Brasil)

12h00 - "Mémoire concernant le calcul numérique de Dieu par des méthodes simples & fausses" de Boris Vian,
Cristina Robalo Cordeiro (Universidade de Coimbra) e Carlota Simões (Universidade de Coimbra)

12h40 - Literatura e cibernética - performance
Ana Marques da Silva e Manuel Portela (Programa de Materialidades da Literatura, Universidade de Coimbra)

Exposição Papel, Dobragens e... Matemática

painel

FOLIO 2017 - Matemática e Literatura II

Óbidos, 21 de outubro de 2017

O Centro Internacional de Matemática, em parceria com o Museu da Ciência da Universidade de Coimbra e a Sociedade Portuguesa de Matemática, com o apoio do Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional da Universidade de Lisboa e do Programa de Doutoramento FCT em Materialidades da Literatura da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, organiza no dia 21 de outubro de 2017 a segunda edição de MATEMÁTICA E LITERATURA II, associada ao FOLIO - Festival Internacional de Literatura de Óbidos, realizado pelo Município de Óbidos, que decorre de 19 a 29 de Outubro de 2017, naquela vila medieval.

Programa

• 11H00 – 18H00 • Colóquio MATEMÁTICA E LITERATURA II • Local: Museu Municipal, Óbidos
  • 11H00 • 3 retratos, sem a presença do modelo • F.  J. Craveiro de Carvalho (Universidade de Coimbra)
  • 11H40 • A Quarta Dimensão na Literatura, na Cultura e na Arte • Samuel Lopes (Universidade do Porto)